Alles wat nog niet verteld was en meer....

27 augustus 2016 - Serra, Brazilië

OIIIII

Het is officieel 23 dagen geleden dat ik vertrok :)

Dit is nog een soort van update blog.

Het was weer eens tijd om dit te doen hé.

Ik weet niet meer wanneer wat was of als ik het al een keer heb gezegd maar dit word vertel wat ik heb gedaan enzo.

Volgens mij de tweede zondag ben ik wezen barbequeën ergens in the middle of nowhere. Ondanks dat het echt een arme zooi was, was het eten super lekker. Het werd ook nog een beetje gezellig doordat een twee meisjes mij spelletjes probeerde te leren. Ze bleken later 12 ofzo te zijn terwijl er een wel 18 uitzag.

Dat is hier wel een ding: alle meisjes lijken ouder dan ze zijn. Ik vond namelijk afgelopen woensdag pas uit dat ik in het eerste jaar hier zit. ( komt overeen met het 3de in Nederland. De rest van mijn AFS vrienden zit allemaal in het 2de of 3de. Dit betekent dus dat ik bij 15 jarige in de klas zit.... tja dat is best wel jong. Maar iedereen ziet er dus ouder uit.

Over school gesproken: Het gaat eigenlijk wel prima. Niet dat ik wat voor school doe zoals huiswerk of toetsen , Maar ik gebruik mijn tijd wel eens om Portugees te leren. Hoe gaat het dan met je klas genoten?  hoor ik je vragen. Nou dat zal ik eens vertellen: Ik kreeg de eerste dagen amper aandacht zoals andere AFSers in de omgeving. Andere mensen van school vonden mij interessanter dan mijn klasgenoten. Desondanks heb ik toch wat vrienden gemaakt in de eerste paar dagen. Langzaamaan kwam er dan toch interesse. Nu zijn ze er achter gekomen dat ik niet eens een grote loser ben en wordt er toch daadwerkelijk met mij gecommuniceerd.

De school is natuurlijk anders .  Het eerste en meteen duidelijk verschil is dat ik een school uniform draag. Niet een Indonesische met een bloes en stropdas enzo maar meer een chille versie met een korte mouwen shirt en korte broek. ( foto staat al ergens). Het tweede duidelijke verschil is dat de leraren klas verwisselen en niet de studenten. Ik heb 3x 50 minuten lessen, dan 30 minuten pauze en dan weer 3x 50 minuten.

mijn school is niet dichtbij en dus moet ik elke ochtend met een overvolle bus heen en terug naar school. De bus kost 2,75 reais wat overeenkomt met 0,70€ , daar kan Nederland nog van leren. Dus bus rijdt hard en niet voorzichtig, wat geen probleem is in het vlakke Nederland maar hier dus wel. Ik hang af en toe met alle kracht vast aan de stangen in de hoop dat ik niet uit de bus vlieg ofzo.

Vorig weekend ben ik twee keer naar Vitória geweest. Dat klinkt nou niet heel spannend maar het is nog een hele opgave om daar te komen. Zeker als buitenlanders zoals ik. De eerste keer zouden we (aantal afsers) naar het strand gaan. Op een of andere manier eindigde ik als enige op het strand en heb ik er maar een klein avontuurtje van gemaakt.  Met een zelfgekochte pak mango sap en koekjes heb ik maar het strand en een klein eilandje ontdekt. Daarna maar weer naar huis gegaan en voetbal met vrienden en familie gekeken bij mijn tante. Het was een zeer geslaagde dag. De volgende dag weer een kans. Dit keer lukte het wel om iemand te vinden. Ik ben samen met een amerikaan ( Ethan) ( Die in het huis van Henrique leeft) naar een mooi strandje geweest.  Na even te hebben gezwommen en een veel te dure kokos noot te hebben gedronken werden wij opgehaald door Carlos ( een vrijwillger denk ik, ik weet niet wat hij eigenlijk is bij AFS,  tevens een goede vriend) en zijn we samen met Leonardo ( italië) en wat andere mensen op een ander strand geweest.

Volgende week is JOIN bij ons op school. Een of andere olypische spelen voor ons.  Ik heb er wel zin in.

Wat eet je nou dagelijks Stef?  Rijst, Bonen, een willekeurige stuk vlees.  Dat is het wel.  Iedere dag ,  Saai maar het komt wel met lekkere vruchten sapjes.

Gister avond uit eten geweest met een aantal Afsers en Carlos en zijn zusje. Het was super gezellig en leuk om hun weer te zien.

Oh ja ik ben ook begonnen met Portugese klassen. Georganiseerd door de gast broer van Gabriela (Venezuela). Dit is alleen voor de afsers en dus gezellig maar ook wel leerzaam. Hoe gaat het eigenlijk met jou Portugees? Naja ik weet het niet maar wel oké denk ik. Ik had graag gewild dat het leren sneller ging zodat ik kan praten maar dat gaat natuurlijk niet. Het punt nu is: Ik versta wel veel en ik snap het ook, maar ik kan er dan niet op antwoorden of gewoon praten. Dat gaat voornamelijk nog met Google translate , mijn gastbroer en handgebaren.

Dat is het eigenlijk wel voor nu.

geen idee wanneer de volgende komt.