Ola Amigos!

25 mei 2016 - Brummen, Nederland

YOOO

Het werd tijd. Ik moet er ook maar aan geloven. Met nog precies 30 dagen te gaan begin ik ook maar een blog!

Laat ik voor één keer maar bij het begin maar beginnen.

Vorig jaar was er op het Baudartius een voorlichting  van een organisatie genaamd: AFS. Deze organisatie organiseert uitwisselingen over heel de wereld. Van Japan tot Zuid-Afrika en van Finland tot Brazilië,Er zijn genoeg landen om te kiezen. Het betreft hier uitwisselingen van 3 maanden en een jaar.  De laatste keuze is ook wat ik ga doen. Voor de mensen die mij kennen, die weten dat ik al naar meerdere landen ben geweest en dat ik reizen leuk vind. Na deze avond was ik vastberaden om te gaan. Mede ook omdat ik geen idee heb wat ik naar mijn Havo wou doen (en nog steeds niet echt).

Aan het eind van het jaar had ik mij ingeschreven en heb ik na een hoop gedoe dan voor Brazilië gekozen. Nou hoor ik jullie denken  'Waarom Brazilië dan weer?'  Ik wilde naar zuid  Amerika om eigenlijk Spaans te leren. Na gekeken te hebben en alle regeltjes enzo gelezen te hebben hield ik twee keuzes over.  Naja twee keuzes waarbij mijn moeders het nog een beetje oké vond.  Ik koos Brazilië. Tja dan maar Portugees leren hé.

Dan komt een periode waarin je héél veel moet regelen en invullen wat natuurlijk logisch is.  Van alles werd er aan mij gevraagd en daar heb ik natuurlijk aan meegeholpen en ingevuld.

Afs organiseert ook uitjes voor de Buitenlandse studenten die in het desbetreffende land zijn. Zo ook in Nederland. Hierbij werd ik ook uit genodigd om mee te gaan. Het eerste uitje was Schaatsen in Enschede. Heel gezellig natuurlijk.

Afs organiseerde ook een kenningsmakings dag waarbij kinderen uit het hele land kwamen die het zelfde als mij gaan doen. ( wel andere landen natuurlijk)   Dit  was natuurlijk gezellig en het was leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

Mijn papieren waren daarna ingeleverd en het grote wachten kon beginnen. De acceptatie van Afs Nederland kwam vrij snel maar Brazilië liet op zich wachten. Ook deze kwam uiteindelijk. Hierna brak nog een heeeeeele lange tijd aan voor het wachten op een gastgezin.

Tijdens het wachten ben ik naar de Efteling geweest met Afs. De hele dag ben ik met een aantal dames door het park geweest en ook dit was weer gezellig. ( gezellig is een terugkomend thema bij mij)  Maar goed   het was mij ondertussen wel opgevallen dat er niet veel jongens mee doen maar ja  niet heel erg......

Een paar weken geleden was er dan het Oriëntatie kamp waar echt alle studenten kwamen. ( ondertussen waren er natuurlijk meer bijgekomen.) Het kamp bestond uit verschillende workshops en dingen.  Mijn motto voor het weekend was:  We hebben niks geleerd maar het was wel gezellig.  Dit is hoe het weekend er voor mij een beetje uitzag. Veel gelachen en nieuwe mensen leren kennen.  Volgens mij waren het 57 studenten die naar 27 verschillende landen gaan, zoiets.

Ohja ik had ook nog examens.  Alles ging prima behalve Duits want ik moest weer zo nodig ziek zijn die dag.  Ik te horen dat ik eigenlijk al geslaagd was tenzij ik lager dan een 2,8 voor Duits zou halen in het tweede tijd vak.  Maar ik kan met trots zeggen dat dat gelukt is en dat ik gewoon geslaagd ben!

Ik heb sinds vorige week woensdag eindelijk een gastgezin! 'waar dan Stef?'  ergens in de stad Vitória in de staat Espírto Santo.  Ja Espírtio Santo is inderdaad heilige geest in het Nederlands. Maar goed kan ik eindelijk mijn visum proberen te fixen wat natuurlijk veel moeilijker word dan Ik hoopte.

Ondertussen heb ik ook al een vlucht toegekregen.  Ik vlieg, als alles goed gaat en er dus geen visum problemen zijn, op 4 augustus naar Lisabon en dan door naar Rio waar ik op de 5de aankom.

Ik weet nog niet hoe vaak ik een blog maak  dus dat wordt dan nog een verassing voor iedereen.

Het leren van het Portugees is moeilijker dan gedacht maar het komt wel goed.

Nu wel weer genoeg gelult dus een einde dan maar

Nou   ajuus hé

ps, je kunt je ook aanmelden voor een of andere mail lijst als je meteen wilt weten wanneer ik weer iets geschreven heb.

1. Lotte:
    5 juli 2016
    Dat wordt vast en zeker een groot avontuur Stef ! Ik ga je volgen!
  2. Leverne:
    5 juli 2016
    Ahh Stef wat klinkt dit veelbelovend!! Ik ga je zeker volgen :)
  3. Leverne:
    5 juli 2016
    Aaahh Stef het klinkt nu al veelbelovend! Supergaaf! Ik ga je zeker volgen. Lekker genieten en denk af en toe nog eens aan ons die examens moeten doen in dit kikkerlandje
  4. Rik:
    6 juli 2016
    Succes steffie in braziel
  5. Ina:
    6 juli 2016
    Hoi Stef, leuk we gaan je volgen.
    Hopend op een heel 'gezellige' tijd.
    Succes en veel plezier
  6. Je moeder:
    4 augustus 2016
    Nu het is dan zo ver ,we hebben je vanmiddag op het vliegtuig gezet en het voelt nog een beetje onwerkelijk ,te bedenken dat we je een jaar niet gaan zien, Gelukkig ging het niet ongemakkelijk .Heel veel plezier en laat af en toe wat van je horen liefs moeders.